fredag den 22. oktober 2010

Et samlet billede af SEO

Der er opstået en misforståelse jeg gerne vil korrigere, for jeg kan se, at der i mindst en kommentartråd andetsteds kunne være en anledning til at nogle kunne få en forkert opfattelse af det jeg siger. Som det så ofte sker når folk skal vurdere ens skriverier, så sker der tit det at folk læser én artikel, og derefter tror de, at de har forstået helheden.

Dette indlæg er nummer 64 her på bloggen, og der er MANGE ting jeg har beskrevet. Lige fra forskellen mellem SEO (for at skabe trafik) til salg (som sker via konverteringen på selve siden). Der er beskrevet nøgleord - og faren ved forkert optimering. Der er beskrevet validering, og vigtigheden af den, selvom nogle af de mere dovne har nedspillet dens rolle. Webdesign og kommentarmoderation, og mange andre emner ER blevet belyst.

For dem som har fulgt med er det for længst gået op for dem, at denne blog IKKE kun anbefaler artikeldatabaser, men de som har længst den artikel jeg skrev 14. september 2010 med titlen "Optimeringen der virker" er der måske et afsnit de ikke helt fik læst.

Jeg skrev i de to næstsidste afsnit følgende:

Jo bredere du eksponerer dit navn, og jo mere buzz skaber du om dit brand, og effekten af artikeldatabaser er blandt andet også det at skaffe nye besøgende til dine sider. Hvis du lærer at bruge alle medierne fornuftigt får du en bredere kontaktflade, og det svarer faktisk til at gøre målet du skal skyde bolden ind i, hvis vi bruger et fodboldudtryk, bredere. Der er større chance for at ramme målet når det udgør et større procentdel af den flade der skydes imod...
Så i stedet for at skændes om hvad nogle mener virker, så foretrækker jeg at byde på hvad der har virket for mig ud fra devisen om, at når det virker for mig, virker det nok også for dig.


Nu skal jeg ikke tygge maden for læserne, men jeg vil alligevel tillade mig at præcisere, at der ER folk der ikke søger på en søgemaskine efter artikler. De har en anderledes tilgang til artikler. De har f.eks. et websted med god redaktionel sortering som favoritside, og for dem ses en stor del af internet via et sådan websted. At det tilfældigvis er en artikeldatabase er ikke nogen utilgivelig synd, men et valg disse brugere foretager.

De søger forretningsråd på et websted som f.eks. EzineArticles fordi de har samme tillid til dette sted som andre har til Amino, KanDu og mange af de andre steder vi andre bruger. Ganske som vi går på DBA eller Gul & Gratis for at sælge vores brugte ting, så leder de altså efter gode artikler.

Faktisk er en del af forklaringen netop den "kunstige optimering" nogle har foretaget sig således at der er kommet meget skidt i toppen af søgeresultaterne. Folk klikker sig videre baseret på tillid, og hvis du har gjort et godt indtryk med dine skriverier kan du opleve MINDST den samme goodwill - og trafik - som dem der stoler på den tekniske søgemaskineoptimering alene.

Når jeg har fundet materiale der var anbefalelsesværdig har jeg gjort det - hvilket du bl.a. kan se da jeg anbefalede et glimrende indlæg fra Mikkel deMib Svendsen om Duplicate Content.

Konklusion
Når nogle er begyndt at harcellere imod hinanden, så er det et tegn på, at konkurrencen gør ondt på nogle "eksperter". Jeg er kun glad for nogle kunder er begyndt at stille krav til deres rådgivere, og hvis denne blog læses af kunder som bagefter stiller kritiske spørgsmål er meget nået. Det BURDE de seriøse mennesker i branchen faktisk være rigtig glade for, for de burde selv være interesseret i at få ryddet op i mange af de misforståelser som har gjort at nogle lidt for dygtige amatører har lavet rigtig rav i meget af den rådgivning de har givet - og som har kastet et dårligt lys over hele branchen, desværre.

Som jeg skrev i artiklen "Når .... siger det, så må det være rigtigt!" i 2009 så er det vigtigt, at det er ARGUMENTERNE der diskuteres, og ikke at de tøsesure får lov til at komme med deres personangreb alene fordi de ikke har modet til at skrive en kommentar direkte på denne blog, men skriver om det andetsteds. Det sidste har jeg ikke en pind respekt for, og hvis det er et tegn på arrogance, så er jeg åbenbart arrogant, for jeg tør godt stå ved de ting jeg skriver.

God weekend til alle. :-)

Ingen kommentarer: