mandag den 20. september 2010

SEO og konvertering

Det er meget vigtigt at erkende, at der er flere formål med søgemaskineoptimering, den såkaldte SEO. Nogle vil gerne have mere fokus på deres forening - og måske flere medlemmer. Andre vil gerne sælge et bestemt produkt. En tredie gruppe synes måske bare det er "sjovt" at score højt i søgemaskinerne, og får et ekstra kick når de ser at deres regelmæssige indsats på deres blog giver bonus.

Alle ovenstående grunde kan være gode - og der kan være flere...

Men når det gælder at sælge sine produkter, så er der i særlig grad nogle ting folk ikke holder øje med, og det er overdreven brug af nøgleord på deres sider. Jeg så en IT-virksomhed der i bunden af deres sider bruger "søgeord", og derefter overdriver gentagelsen af en masse søgeord.

Indholdet bliver kunstigt at den slags. Folk ved da godt hvordan de er landet på din side. Du behøver ikke spilde krudt på at gentage de søgeord du gerne vil findes på.

En bedre metode til at sælge budskabet ville være at skrive artikler om de emner firmaet gerne vil sælge sig på, og dermed gøre deres side til en ressource for andre.

Hvis du lytter til folk som Martin Thorborg, Thomas Rosenstand og flere andre, så vil du for længst have lært, at jo mere du GIVER til andre, jo mere goodwill skaber du. Det er en elementær første del at folk får tillid til dig før de begynder at KØBE fra dig.

Mange har skudt fejlslagne strategier de seneste år ind under finanskrisen, men der er noget fundamentalt galt med den måde mange forvalter deres talenter. Jeg er nødt til at sige det ligeud, for det er desværre sådan det forholder sig. Du får ikke en topplacering i Top-10 på de ord du gerne vil findes på ved at lave kunstige løsninger som alene tiltrækker en søgerobot. Det er slet ikke det den rigtige SEO handler om, og det skaber i hvert fald slet ikke konvertering.

Hvad er din holdning til sagen? Skriv gerne en kommentar, for jeg vil gerne vide hvad DU gerne vil vide mere om. På forhånd tak. :-)

Ingen kommentarer: