lørdag den 12. december 2009

En vedvarende proces

Søgemaskineoptimering er en vedvarende proces. Det kræver en vedvarende indsats at holde føringen. Du kan ikke hvile på laurbærene bare fordi du scorer højt på et enkelt søgeord. Hvis folks søgevaner ændrer sig, så er det vigtigt at have fokus på flere ord der matcher din niche.

Lad os nu sige, at du beskæftiger dig med at fiske laks. Du har måske længe fokuseret på ordet laks, men har du også tænkt på fiskeri, røget laks, gravering m.v.?

Den største fejl vi kan begå er at fokusere forkert. Hvis folk fisker efter laks er der stor sandsynlighed for, at de også spiser laksen efter fangst. Ved at fokusere på flere faser i processen øger du din målgruppe uden at miste dit egentlige fokus.

Folk fascineres af EKSTRA information. De kommer til din side for at få tips til hvor det er godt at fiske efter laks. Men forestil dig lige hvor glade de også bliver for at finde en spændende opskrift på laks... Hvis du er heldig er det måske halvdelen af dine besøgende som bruger dit mail-ikon, hvorefter du får endnu flere besøgende på dine sider.

Søgemaskineoptimering er altså en vedvarende proces i den forstand at du også hele tiden skal tænke i brugervenlighed og service til dine læsere. Du finder flere besøgende ved at levere en bedre side end de andre, og du bør fokusere på både søgemaskine-trafik og den organiske trafik. Sidstnævnte er den trafik der oftest kommer igen, fordi de i forvejen er blevet anbefalet din side eller har læst en interessant kommentar fra din pen.

God weekend. :-)

Ingen kommentarer: